Vanliga frågor

Om GIRL:IT

Vad är GIRL:IT?

GIRL:IT ger barn läsglädje och inspiration! Varje månad erbjuder vi fina boxar med en åldersanpassad bok, rolig tidning och kreativa prylar. Totalt skickar vi ut tolv roliga boxar om året.

Hur fungerar de olika läsnivåerna?

Vi erbjuder böcker anpassade för två olika åldersgrupper. Ditt barn får en av dem. Alla böcker är såklart lika spännande! Läsnivå 1 – Passar barn i åldern 8–11 år extra bra. Fler illustrationer, kortare texter. Perfekt även för högläsning! Läsnivå 2 – Passar barn i åldern 12–14 år extra bra. Lite färre illustrationer, längre texter. Kanonbra läsning för bokslukare! Läsnivå 3 – Den som har samlat alla våra böcker i läsnivå 2 får istället en Diamantbok i sin box. Våra Diamantböcker är särskilt utvalda ungdomsböcker från svenska förlag, handplockade av våra redaktörer. Du kan när som helst byta mellan boknivå 1 och 2. Oavsett om boken känns för lätt eller för svår. Kontakta kundtjänst så hjälper de gärna dig. I dagsläget kan man få Diamantböckerna endast då man samlat alla böcker i läsnivå 2.

Vad finns i boxarna?

I varje box finns en åldersanpassad bok, en fin tidning och kreativa prylar av olika slag.

Vilken sorts böcker ger ni ut?

Våra spännande och roliga böcker väcker läsglädje hos alla läsare. Vi har böcker inom många olika genrer, som fantasy, deckare, komedi och drama. Våra böcker är skrivna av etablerade författare från såväl Norden som andra delar av världen. Att läsa är en resa där man lär sig massor – och har kul på vägen!

I vilka länder finns ni?

I Sverige, Norge och Finland.

Om man bor i Finland, men vill ha GIRL:ITs boxar på svenska, går det att ordna?

Ja, det är inga problem! När du gör anmälan via vår svenska hemsida www.girlit.se och det erbjudande du hittar där, så väljer du land i din anmälan. Välj då Finland. Om ni redan är medlemmar, kontakta kundtjänst så hjälper de gärna er.

Vad kommer i nästa box?

Kolla in klubbens hemsida så hittar du information om vad som kommer i nästa fina box. Se www.girlit.se.

Var kan man hitta gamla böcker eller saker från klubben?

www.stabenfeldt.se/shop kan man handla ett urval av vårt sortiment till bra priser. Välkommen dit!

Hur fungerar bokquizzen?

Med varje bok från oss medföljer en kod (sist i boken) som kan skrivas in på vår hemsida. Den öppnar ett kul och lärande bokquiz med frågor om boken som medlemmen just har läst. Då man har klarat hela bokquizzet får man 50 extra bonuspoäng samt extra stjärnglans till sin webbanvändare på hemsidan om man är medlem i klubben.

Medlemskap i GIRL:IT

Hur hittar jag till Föräldrahörnan?

Gå till webbadressen: girlit.se/parents Du kan också välja direktlänken till Föräldrahörnan som finns i trepunktsmenyn längst uppe till höger på vår hemsida, www.girlit.se

Hur skapar man en användare på Föräldrahörnan?

1. Gå till webbadressen: girlit.se/parents 2. På startsidan i inloggningsfönstret finns det en knapp där det står Registrera konto. Klicka på den. 3. En ny ruta öppnas där uppgifter ska fyllas i. Ange mejladress, och var noga med att skriva rätt mejladress. Du kommer att få ett aktiveringsmejl till den adress du anger. 4. Välj lösenord. Skriv in samma lösenord i båda lösenordsfälten. 5. Skriv in det sexsiffriga medlemsnumret samt de två kontrollsiffrorna. Skriv dem ihop, utan mellanrum. Åtta siffror totalt. 6. Välj vilken klubb det angivna medlemsnumret hör till. Om rätt klubb är vald behöver du inte välja igen. 7. Klicka på Skapa användare. Ett mejl skickas nu till den mejladress du har angivit. I mejlet finns en aktiveringslänk. Klicka på länken för att aktivera ditt konto. Om mejlet inte kommer fram inom en liten stund, kontrollera så att det inte har hamnat i mappen för skräppost. 8. Grattis! Du har nu skapat en användare på Föräldrahörnan!

Hur loggar man in på Föräldrahörnan?

1. Gå till Föräldrahörnan via girlit.se/parents På vår hemsida www.girlit.se finns även en direktlänk till Föräldrahörnan via trepunktsmenyn längst upp till höger.
  1. Skriv in den mejladress som angavs då användaren registrerades på Föräldrahörnan.
  2. Skriv in ditt valda lösenord.
  3. Tryck på knappen ”Logga in”.

Glömt lösenord till Föräldrahörnan?

I inloggningsrutan på Föräldrahörnan finns knappen Glömt lösenordet?. Klicka på den. Skriv in den mejladress som angavs då användaren registrerades på Föräldrahörnan. Tryck på Ok. Ett mejl skickas nu till din mejladress med en länk för att återställa kontot och registrera ett nytt lösenord. Om mejlet inte kommer fram inom en liten stund, kontrollera så att det inte har hamnat i mappen för skräppost.

Hur redigerar man medlemsinformation på Föräldrahörnan?

Klicka på Ändra-knappen under Medlemsinformation. Detta öppnar fälten så att de kan redigeras. Till exempel kan uppgifterna då kompletteras med telefonnummer. När du är nöjd med dina ändringar klickar du på Spara-knappen som finns bredvid Ändra-knappen.

Flera barn i olika klubbar?

Även om en familj har flera olika medlemskap i samma eller olika klubbar, till exempel både GIRL:IT och Penny & Friends, använder man ett och samma användarkonto i Föräldrahörnan. För att lägga till ett barns medlemsnummer så klickar man på trepunktsmenyn uppe till höger och väljer alternativet Registrera nytt medlemsnummer. Här fyller man i aktuellt medlemsnummer + kontrollnummer (åtta siffror totalt). Välj rätt klubb. Skulle man råka välja fel klubb får man ett felmeddelande om att medlemsnumret inte finns.

Vad är ett medlemsnummer?

Medlemsnummer är det nummer ditt barn får då det blir medlem i klubben. Medlemsnumret finns till exempel på fakturan som medföljer varje paket. Medlemsnumret består av sex siffror. Plus två siffror i slutet som är ett kontrollnummer.

Var hittar man medlemsnumret?

Medlemsnumret hittar du på senaste fakturan. Har man avbeställt månadens box, så får man ett påminnelsemejl om nästa box.  

Vad är kontrollsiffror och var hittar man dessa?

Kontrollsiffror är två siffror som hör ihop med ditt medlemsnummer. De finns på den senast utskickade fakturan. Kontrollnumret ska alltid uppges efter medlemsnumret, aldrig före.

När avslutas medlemskapet?

Då du själv säger upp det. Vid retur av två boxar på rad kommer också medlemskapet att avslutas.

Leverans & retur

Hur ofta kommer boxarna?

En gång i månaden. Totalt skickar vi ut tolv fina boxar om året.

Hur lång tid tar det innan välkomstboxen kommer?

Cirka två veckor från att vi har tagit emot och registrerat ordern.

När kommer månadens box?

Boxen kommer oftast i början av månaden, plus minus några dagar. Det beror på posten och var i landet man bor. Tyvärr kan vi inte säga ett exakt datum då boxen kommer till en enskild adressat.

Är boxen försenad?

Ibland händer tyvärr att boxar kommer bort i posten eller blir försenade. Ibland kommer de även på avvägar då någon flyttat och glömt anmäla adressändring. Även eftersändning av post försenar. Om du misstänker att något av detta har hänt, var vänlig och ta kontakt med kundtjänst så hjälper de dig.

Kan man hoppa över en box?

Ja, en prenumeration kan pausas så att man hoppar över en viss box.

Hur avbeställer man en viss box?

Välj någon av följande sätt: Gå till Föräldrahörnan. Du hittar den via trepunktsmenyn ute till höger på vår vanliga hemsida. Eller via direktlänk till Föräldraportalen på webbadressen: girlit.se/parents Logga in på Föräldrahörnan. Klicka på Avbeställ nästa box. Om sista avbeställningsdatum är passerat och boxen därmed inte längre går att avbeställa står det tydligt på knappen. Du kan även avbeställa via servicetelefon med medlemsnummer och kontrollsiffror. GIRL:ITs servicetelefon: 040-665 41 92 (Från Finland: +46 40 665 41 92). Boxar kan även avbeställas genom att kontakta vår kundtjänst. Var vänlig ha medlemsnummer och kontrollsiffror tillgängligt vid avbeställning.

Kan man ångra avbeställning av en box?

Ja! Om man har avbeställt en box, men ångrar sig och vill ha det kan man ringa kundtjänst. Man kan ångra sin avbeställning fram till och med sista avbeställningsdatum. Endast målsman kan ångra en avbeställning.

Kan boxar returneras?

En box kan returneras inom 14 dagar. Returporto betalas av kund. Vid retur av två boxar på rad kommer medlemskapet att avslutas.

Kan man välja att endast köpa delar av en aktuell box?

Nej, tyvärr inte. Boxarna säljs endast i sin helhet då allt är noga utvalt för våra medlemmar.

Kan man efterbeställa en tidigare box?

Ja, det brukar kunna gå. Så länge det inte har tagit helt slut på lager. Böcker och prylar brukar finnas kvar i cirka tre månader för försäljning till våra medlemmar. Hela boxar, eller delar av dem, kan då efterbeställas. Kontakta kundtjänst för att få veta om det du söker finns kvar på lager så kan de hjälpa dig.

En sak i boxen var trasig. Vad gör jag?

Ibland går saker tyvärr sönder i packningen eller postgången. Vi beklagar verkligen och arbetar hårt för att förhindra att dylikt sker. Kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig.

Bonus

Vad är bonuspoäng?

Medlemmar i klubben får bonuspoäng för varje box. Bonuspoängen kan sedan bytas in mot fina bonuspremier. Det enda man själv betalar är fraktkostnaden på 49:–. Välkomstboxen ger 200 bonuspoäng, därefter ger varje box 100 bonuspoäng. I varje box medföljer stickers med bonuspoäng, som man kan klistra in i sin poängbok för att samla dem. För varje klarat bokquiz som medlemmen gör via vår hemsida får medlemmen 50 extra bonuspoäng.

Var hittar man bonuspremierna?

En lista på våra aktuella bonuspremier hittar du på vår hemsida under rullisten till höger på sidan. Se www.girlit.se. Nya bonuspremier kommer löpande under året. Håll gärna utkik!

Var står mina bonuspoäng?

På fakturan som medföljer varje box och på Föräldrahörnan.  

Jag har tappat bort/ fyllt hela min bonuspoängbok.

Kontakta kundtjänst så skickar de en ny. Skulle bonuspoängboken försvinna gör det inget, själva bonuspoängen finns sparade i vårt system.  

Hur beställer man en bonuspremie?

Välj ut en bonuspremie från det aktuella urvalet på hemsidan. Direktlänk: https://girlit.se/bonus Se till att det finns tillräckligt många sparade bonuspoäng för den utvalda bonuspremien. Kontakta kundtjänst.

Om man beställer en bonuspremie idag, när kommer den då?

Från att vi fått beställningen brukar det ta cirka 2–4 veckor innan bonuspremien levereras.